Jag ska segra, med din hjälp!

Ikväll slog mig tanken... Vart jag än går kommer jag alltid att vara där. Jag kommer inte för en sekund komma ifrån mig själv.

Vi pratar ofta om relationer. Om relationer till kompisar, familj, pojkvänner/flickvänner. Det finns dock en sak som allt för ofta glöms bort. Relationen till sig själv. Relationen till mig själv.


Att spendera att par timmar med någon man inte tycker om, kan ibland vara riktigt jobbigt. Jag har spenderat många år, tillsammans med någon jag avskytt. Någon som jag ansåg förtjänade allt ont. Jag pratar om mig själv.


Hur många gånger har jag inte önskat att jag sett ut som den där modellen? Som hon på TV? Som hon som alltid sitter mitt emot mig på bussen? Som henne jag möter varje morgon på väg till skolan? Hur många gånger har jag inte jämfört mig med andra och försökt vara som dem? Hur många gånger har jag inte velat ha de andra har? Sanningen är den att vi gör alla dessa fel.


Det största misstag vi kan göra är att koncentrera oss på våra svaga sidor. 


Idag är vi inte längre glada över vad vi kan. Över den gåva vi blivit tilldelad. Vi försöker istället göra något som vi inte är skapade för att göra. Det gäller att hitta sin gåva. Ta reda på vad just jag är skapt för att göra. Vad är just din gåva?


Det är inget fel att vara stolt över sig själv. Att ge sig den där extra klappen på axeln. Hade detta varit igår, hade jag förmodligen skrattat åt det. Idag slog det mig dock att det är inget fel att vara stolt över den man är. Att våga vara sig själv. Och våga belöna sig själv. Att tro på sig själv. Att inte skämmas för den man är.


Älskar du inte dig själv, kommer du inte att vara kapabel att älska någon annan. Kommer du inte överens med dig själv, kommer du inte komma överens med någon annan. Har du inte en bra relation till dig själv. Kommer du inte att ha en bra relation till andra. - Detta är för mig idag glasklart. Jag har fått det bevisat för mig många gånger de senaste åren.


Hade jag varit religiös hade jag förmodligen pratat om gud och djävulen.

Jag tror dock att det är din värsta fiende som gör att du pratar illa om dig själv. Det är din fiende, som kan få dig att känna dig värdelös. Din bästa vän ska vara den som ger dig uppmuntran. Som uppskattar dig. Som tror på dig. Som ska önska dig allt det bästa.


Gör det som är rätt. Sök fred. Hitta din inre fred. Att kunna behålla sin frid, trots att man gjort fel, eller dumma saker.


Jag ska verkligen försöka. Jag vet att detta inte händer över natten. Jag kommer att behöva hjälp. Jag har mitt mål. Kanske når jag det. Om inte, så har jag kommit en bit på vägen. Och jag känner att jag vunnit, bara genom att ta detta steg.


Jag säger inte heller att jag har rätt om detta. Detta är vad jag tror. Detta är vad jag vet, vad jag tror, utifrån mina erfarenheter och upplevelser.


Nu ska jag segra kriget inom mig!

Kommentarer
Postat av: lovingnurse

godnatt på dig :)

Postat av: amelie

jag har sagt att jag älskar dig?

2007-11-30 @ 07:14:23
URL: http://ameliepettersson.blogg.se
Postat av: Emma

Lovingnourse: Godnatt på dig med :)
Amelie: Japp.. :)

2007-11-30 @ 14:02:21
URL: http://emmalovisa.blogg.se
Postat av: Amanda

Kloka ord tjejen Vi andra borde lära av dig

/Amanda, 19, Göteborg

2007-11-30 @ 15:30:40
Postat av: Emma

Amanda: Tack så mycket! :)

2007-11-30 @ 15:31:08
URL: http://emmalovisa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback